Celcus - Specialisten in Business Intelligence en Enterprise Performance Management oplossingen.
Business Intelligence en Enterprise Performance Management.
BI & EPM
View this page in English
Phone  (0346) 76 90 47

Wanneer is Jedox toe aan een upgrade?



Zoals bij elke software-tool is de vraag vaak wanneer het beste een nieuwe release of update geïnstalleerd moet worden of niet. Leveranciers brengen regelmatig updates uit met de boodschap dat het de beste versie ooit is, en dat nieuwe features absoluut een verbetering zal zijn voor de bestaande architectuur. Wanneer is het nou wel en wanneer is het nou niet raadzaam om over te stappen op een nieuwe versie?

Jedox tracht elke jaar een nieuwe versie uit te brengen. Voor elke jaarlijkse versie die Jedox uitgeeft worden 4 Service Releases (SR) uitgebracht. De versies van Jedox worden sinds 2018 per jaar uitgebracht: 2019.1,  2019.2, 2019.3, 2019.4 . In dit voorbeeld staat 2019.1 dus voor Versie 2019 met Service Release 1.

Jedox support & upgrades?

Wanneer u beschikt over een Jedox-licentie heeft u in de meeste gevallen recht op upgrades van Jedox. Jedox biedt doorgaans iets langer dan een jaar support op elke SR vanaf het release moment. Onderstaande geeft een overzicht van de huidig ondersteunde versies door Jedox:

Jedox versie ondersteuning overzicht voor 2019

Waarom upgraden?

De voornaamste reden om te upgraden is de ondersteuning die Jedox bied op haar versies. De Jedox support cyclus is doorgaans 14 maanden. Hierna vervalt het oplossen van bugs vanuit de Jedox hoek. Andere redenen om te upgraden zijn nieuwe features die Jedox introduceert. Per nieuwe versie worden vaak features toegevoegd die een toevoeging kunnen zijn op de end-user experience. In elke SR worden de bugs opgelost uit de vorige SR.

Wat als ik geen Jedox upgrade uitvoer?

De verantwoordelijkheid voor de updates ligt altijd bij de klant, behalve als er een SLA is vastgelegd met de leverancier. Waar mogelijk zal de leverancier (bekende) bugs oplossen ongeacht of de Jedox versie zijn ‘Support end Date’ heeft overschreven. Indien de ‘Support End Date’ wel is overschreven en de bug niet bekend of op te lossen is door de leverancier blijft de enige mogelijke oplossing te upgraden. Indien u dus meer dan een jaar niet meegaat met de reguliere upgrade versies kunnen bugs die bij Jedox onbekend zijn onverwacht tot problemen leiden.

Welke versie is aangeraden?

Zoals eerder vermeld bevat de eerste versie in een nieuw jaar (20xx.1) meer kinderziektes dan de opvolgende service releases (SR). De laatste SR van een jaar (dus bijvoorbeeld 2019.4) bevat over het algemeen weinig tot geen ‘kinderziektes’. Indien deze niet beschikbaar is dan is de release hiervoor het meest stabiel. Omdat de SR’s van Jedox iets langer dan een jaar worden ondersteund is er altijd wel een laatste SR beschikbaar van een bepaalde versie.

Aandachtspunten tijdens upgrade

Bij de upgrade is het van belang om te checken of de nachtelijke backups goed lopen en of u instaat bent om deze terug te zetten mocht de upgrade niet succesvol verlopen. Alvorens een upgrade uit te voeren zou altijd van de volgende  componenten een (extra) back up gemaakt moeten worden:

  • ETL projecten
  • WebSpreadSheets (Wss)
  • Databases
  • Afbeeldingen
  • Aangepaste configuratie bestanden

Slot aandachtspunt is dat een databases uit verschillende versies niet altijd compatible zijn met elkaar. Upgraden kan daardoor het beste uitgevoerd worden door met behulp van de Jedox installatie te kiezen voor upgrade modus. Deze modus zal tijdens de installatie van de nieuwe versie automatisch de databases upgraden.

Voor meer informatie kunt u ook de kennisbank van Jedox raadplegen over dit onderwerp:

https://knowledgebase.jedox.com/knowledgebase/support-lifecycle/#legacy-versions

Dit item is geschreven door:

Sagar